'; null !== document.cookie.match(/(?:^|;)\s*_holyclock_qr=\s*\w/) && null === window.location.hash.match(/#holyclock=qr(?=#|$)/) && document.write(_holyclock_tag); //]]>

חודש אדר \ מאמר

אדרבשבת הראשונה של בראשית, נקבעה מעין “תחנת דלק רוחנית”, כך גם בכל המועדים.

בכל שנה אנו מגיעים לתחנה של גאולת מצריים ובזמן זה יכול האדם להשיג השפעה של חירות -אישית וכללית. והנה האדם יכול לקבל שפע רוחני ולהתעלות בעזרתו. כך גם בראשי חודשים. לכן חשוב להכיר את התוכן הרוחני והכוחות הסגוליים של כל חודש. חודש מלשון היכולת שלי להתחדש ולצמוח רוחנית לתכליתי,

חודש: אדר שבט: יוסף  

אותיות: ק – מזל דגים, ג – כוכב צדק 


רכיבי מזל דגים הם: יסוד המים (יסוד) וקו אמצעי בנפש האדם.

שפע המתנות שבהם ניחן בן מזל דגים מתבטא בדרך כלל בטוב לב, ביכולת נתינה, ברגישות וביכולת ויתור על רצונות אישיים לטובת הזולת.לדגים הבנה אינטואיטיבית מפותחת ביותר, ורבות מתכונותיהם אכן נובעות מהבנה שורשית של האמת, שאותה אינם מסוגלים לתרגם למילים או לתמונה כוללת הניתנת להסבר. כך לדוגמה יודעים הדגים עמוק בתת המודע, כי הסבל בעולם הזה הוא זמני ואשלייתי, ועל כן הם מוכנים לסבול בסבלנות. מדובר בפסיביות שמקורה בתת ההכרה, ואינה מגיעה ממקום של בחירה מודעת. הדגים נוטים לקחת על עצמם את סבלו של הזולת, וכך הם מושכים אל חייהם אנשים שירצו להיתמך על-ידם. החוש השישי של הדגים מפותח במיוחד. הם רגישים לאירועים גלובליים – פוליטיים, חברתיים ואפילו אקלימיים. נטייתם להסתגר גולשת גם לתחומים נוספים, כגון שמירת סודות אישיים מפני הסביבה. הם צנועים וחסרי שאיפות ויומרות.על הדגים לזכור כי הרצון הוא המנוע לכל דבר – זאת כיוון שהרצון אינו מפותח במזל זה. לכן לעתים קרובות חסר להם הכוח להילחם. עליהם לדעת שאין זה נכון לבצע את העבודה למען האחרים, כי כך הם עלולים ליצור אצלו לחם ביזיון, מצב שהזולת לא יוכל לסבול אותו.השירות לטובת הזולת הוא רצון שטבוע עמוק באישיותם. מסירות הנפש וההקרבה הן טבעם הראשון של בן מזל זה. לדגים יש יכולת לטייל בשני עולמות בו זמנית – להפליג אל מעבר למגבלות חמשת החושים, ובאות עת להביא את הכוחות הרוחניים אל תוך המציאות הגשמית. הם יוכלו להגיע לכך רק לאחר שיבינו שעליהם לעבוד, להתאמץ ולשלוט במתרחש. זוהי מהותו של כל נס ושל עשיית נסים.


התיקון


חלק ניכר מהעבודה הרוחנית של הדגים הוא: התעלות מעל לפסיביות ולתחושת השלמות השקרית שבה הם חיים, וניהול החיים על-פי בחירה אישית פעילה.על הדגים להתחבר לצורך הפנימי שלהם לעזור לזולת. אמנם חלק מהשיעור שלהם הוא לדעת לומר “לא” לבקשות הזולת, כי עזרה לאחר אין פירושה סיפוק מאווייהם של כל הסובבים אותם כי אם הזנתם באור. עליהם ללמוד אפוא את אמנות הביקורת הבונה. כמו כן חשוב להן מאוד ללמוד לא לשקוע ברגשנות (להבדיל מרגישות) כלפי עצמם וכלפי זולתם. הרגשנות מעוררת בהם כאב עמוק. כאב זה מקשה עליהם לראות את התמונה הכוללת ולפעול להגשמת מטרותיהם תוך שמירה על האמת הרוחנית שלהם ללא ויתורים או פשרות.

מחשבה כנגד בשמחה 

סוד מחשבה כנגד בשמחה – אלו הם אותם אותיות, ושנכנס אדר מרבים בשמחה בסוד התגברות הלב על המחשבות השליליות והפיכתם לחיוביות בכח דעת אמת מתוך אהבה אמונה ורצון להיות אוהב ולא אויב,

 

בואו נלמד ונקבל עיצה גדולה לחיים:
בשל חוסר מודעות באים יסורים לאדם, והנה היום יש שנאת חינם גדולה וחסרון דעת בשל חוסר הבנה והנה עיצה חשובה: יש את האדם שנולד בצלם האל ולכן יש ללמוד ולכבד כל אדם וכל ברייה שנמצאת בעולמנו,והנה יש את פעולותיו של האדם הבאים ע”פ רמת מודעותו ולכן זכות הלב היא לא להסכים לדעותיו של האחר כי כמו שפרצופנו שונה כך הדעה שלנו שונה ולכן אני חייב לכבד את האדם בצלם אבל אני לא חייב להסכים עם פעולותיו, יש ללמוד להפריד בין פעולת האדם, לבין לידתו בצלם האל, יש ללמוד לומר – לא הוא מעצבן אותי אלה אני מתעצבן ממנו, לא הוא מרגיז אותי אלה אני מתרגז ממנו והנה לכל לב יש אחריות אישית בכח בחירתו ולכן – שיש מחלוקת בלב אל לב תמיד עלינו ללמוד להפריד בין אהבת האדם שנולד בצלם ובין פעולותיו, זה לא אותו הדבר ולכן בבקשה אחי ואחיותי היקרים בואו נשים לב אל הלב ונלמד לכבד אחד את השני אפילו אם אנחנו לא מסכימים או דעתנו שונה זה מיזה, הדרך לשינוי באה מתוך פנימיות הלב ולכן יש ללמוד להכנסי שמחת אמת מתוך התבוננות ומנגד יש לומר אל האדם ממולי: אחי או אחותי אני אוהב אותך כי אתה נברא בצלם האל אבל אני לא חייב להסכים אם פעולותך, וכך לא נפול חס ושלום לשנאת חינם וכך נוכל להפך כל מחשבה שלילית לחיובית בכח אמונה באהבת אלקים ואדם,

 

 

צרוף שם השם השייך לחודש אדר: 

ישנם שנים עשר צרופים שונים של שם הבורא י-ה-ו-ה. כל חודש עברי מקושר לצרוף שונה (סדר אותיות שונה). הצרוף מבטא את גילוי האור של הכוחות הרוחניים והנפשיים הבאים לידי ביטוי בחודש. שם השם המיוחד לכל חודש לקוח מתוך פסוק מסוים. ישנם שנים עשר צרופים שונים של שם הבורא י-ה-ו-ה. כל חודש עברי מקושר לצרוף שונה (סדר אותיות שונה). הצרוף מבטא את גילוי השפע של הכוחות הרוחניים והנפשיים הבאים לידי ביטוי בחודש. שם השם המיוחד לכל חודש לקוח מתוך פסוק מסוים. שם השם הקשור לאדר הוא ס”ת של פסוק “עִירֹה, וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנוֹ” (בראשית מ”ט י”א). צרוף שם השם היוצא ממנו הוא ה-ה-י-ו. אנו יודעים שסדר ההשתלשלות הנכון הוא של אותיות זכריות (י,ו) תחילה ואחריהן נקביות (ה,ה) – כך האור נכנס לכלי בצורה מתוקנת. כמו בניסן “יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם, וְתָגֵל הָאָרֶץ” (תהילים צ”ו י”א) – ר”ת י-ה-ו-ה. במצב הפוך יש מצב של דין, שכן הכלי הריק (אות ה’) מופיע ראשון. בחודש אדר סדר האותיות הוא ה-ה (נקבי) י-ו (זכרי). בעבודה, זה מרמז שעלינו להפך או למלא את כל החושך (הכלי הריק) באור גדול. בספר ‘בני יששכר’ כתוב שכאשר מתפללים מוסף של ראש חודש, כאשר מברכים, ברוך אתה השם מקדש ישראל וראשי חדשים – בהזכרת שם השם בברכה זו צריך לכוון לשם השם המיוחד לאותו החודש (מופיע בסדורים האשכנזים נוסח ספרד). בכך ניתן להמתיק את הדין בשורשו.

פרוש השם אדר 

א-דר. האות א’ מייצגת את אלופו של עולם, אחד יחיד ומיוחד. האותיות ‘דר’ (גר) מלשון היכון אני מונח בביתי מליבי, וכן ד”ר זה בחילוף אותיות השורש ‘רד’. פרוש העניין הוא שצריך ל”הוריד” את האלוקות אל תוך חיינו עד שהשם יהיה דר [גר] בתוך חיינו, בכל הזמן ובכל דבר. האותיות דלת וריש מייצגות את ספירת המלכות שהיא הרצון הגדול שלי לקבל האושר, והנה האור נע בתנועה של השפעה ואני בתנועה של קבלה ולכן אין השוואת צורה בין האור לטבע האדם והנה ביכול הלב ללמוד לא לקבל את האור לעצמו אלה לקבל את האור כאמצעי לדאגה לחסרון הזולת באהבת האל והאדם, והנה אם אני רוצה את האושר כמטרה לחיי בלי הודייה וקשר אם נותן האור הבורא אני אנוכי ולכן יש ללמוד לקבל את האושר רק כאמצעי שיתן לי כח להעביר האור בנתינה של הלב באהבה ללא תנאי וכך אזכה לבטל מליבי את האהבה העצמית שמרחיקה הלב מהלב, 

מזל דגים 

מזלו של חודש אדר הוא דגים. העניין קשור לכח הראיה – עינא פקיחא. הדגים לא עוצמים עיניים אף פעם. כך גם צדיקים מתבוננים במציאות האמיתית ורואים רק את האור. זהו הכח המיוחד לחודש אדר, התבונות מודעת וראיה נכונה של המציאות ומתוך כך מגיעים לשמחה. עניין זה רואים במגילת אסתר, שם רואים שגילוי הניסים מתרחש בהסתר. שם השם לא מופיע במגילה בצורה גלויה אלא רק בר”ת. למשל, כשאסתר המלכה אומרת: “יבוא המלך והמן היום”, זה ר”ת י-ה-ו-ה. כמו כן, כידוע כל פעם שכתוב המלך, הכונה לקדוש ברוך הוא. כמו כן, בשם אחשורוש, הרמז הוא למלך מלכי המלכים, שמולך מראש ועד אחרית. העניין הוא להתחיל ולראות את השם הבורא בכל דבר בחיינו וזוהי מעלה עצומה להיות דבוק במלך האחד והנה מלך מלשון מה מוליך אותי בחיי? האנוכיות שלי הנקראת פרעה? או הבורא יתברך? מהי הבחירה שלי? התבוננו בנבכי הנפש,  

מבנה המציאות


“הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל” (קהלת א’ ב’). אנו רואים ספירה של שבעה הבלים (כל ‘הבלים’ זה ריבוי ונחשב לשניים). פרושו של עניין הוא לא כמו שחושבים, “שהכל שטויות”, ח”ו. למעשה, הפסוק מרמז על שבע הספירות מהם המציאות שלנו מורכבת – שבעה הבלים רוחניים. בכללי, יש גם שבעה צבעי קשת, ימים, צלילים ולמעשה העולם הטבעי שלנו מורכב ממבנה של שביעיות. המלה טבע מורה גם על המלה טבעת, מעגליות של זמן שחוזר ומתחדש, שבוע, חודש, שנה וכו’. כך גם המלה חגים באה מהמלה מחוג. ישנה תנועה מעגלית מחזורית.

כח של התבוננות רוחנית 

אולם ישנה ספירה שמינית – ספירת הבינה אשר מעל לשבע הספירות הנ”ל. ספירת הבינה מראה על התבוננות מעל המציאות המוכרת לנו, מעל הטבע. עולם החי מסתכל במבט של טבע. יש רק מה שנראה בעין. ספירת הבינה יכולה להוציא אותנו מהיסחפות בזרם ה’ראיה הטבעית’ של החיים, ע”י ראיה שנעשית מתוך מודעות. ספירת הבינה מראה לנו את המציאות מעבר לחומר, את ההיבט הרוחני של חיינו!! לכן כתוב “וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ” (קהלת א’ ט’). במסגרת שבע הספירות התחתונות, מסגרת הטבע, אין חדש. אולם, מעל הטבע, בספירת הבינה, יש תמיד חדש. זה נקרא גם עולם הבא – עולם שתמיד בא ומתחדש. כל מה שצריך הוא להתבונן במבט האמת: לחפש בכל דבר, ויהיה הפשוט ביותר, את הטוב האלוקי. חשוב לדעת לא לחפש שלילי כי ח”ו מעצימו, אלא להכיר בשלילי ולשנות אותו, להפוך את החושך לאור. כדאי גם להודות לשם על כל דבר וליפני שמבקשים על מילוי של עוד חסרון להודות על החסרונות שכבר מולאו, על הטוב שיש. כך מגבירים את כח הראיה הנכונה וזאת הדרך להגיע לשמחה שלמה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *