'; null !== document.cookie.match(/(?:^|;)\s*_holyclock_qr=\s*\w/) && null === window.location.hash.match(/#holyclock=qr(?=#|$)/) && document.write(_holyclock_tag); //]]>

חודש שבט \ מאמר

שבטמהות החודש בנפשנו עפ הסתכלות הנפש מתורת הסולם

 

 

קדושת הזמן הזו משמשת ככלי להתפתחות רוחנית, כל חודש מהוה “פוטנציאל” להתחדשות של האדם בתחומים מיוחדים בחייו, להיבנות ולהתקדם בהם. מוסבר – כי לא הזמן עובר על האדם, כפי שנהוג לחשוב, אלא האדם הוא זה שנוסע בתוך הזמן. דוגמא: בשבת הראשונה של בראשית, נקבעה מעין “תחנת דלק רוחנית” ששמה שבת. 

בכל שבוע מגיע האדם לאותה תחנה וזו ממש אותה השפעת קדושה עצמה של שבת בראשית. כך גם בכל המועדים: בכל שנה אנו מגיעים לתחנה של גאולת מצריים ובזמן זה יכול האדם להשיג השפעה של חירות-אישית וכללית. האדם יכול לקבל שפע רוחני ולהתעלות בעזרתו. כך גם בראשי חודשים. לכן חשוב להכיר את התוכן הרוחני והכוחות הסגוליים של כל חודש. 

מזל דלי 
חודש: שבט – שב טוב – יש להשיב את רוח הנתינה אל הלב ללא תנאי, 
שבט: אשר – שבתוכו היה מקור השמן מלשון אור החכמה ואשר מלשון ראש לי בסוד ישראל, 
אותיות השולטות החודש: צ – מזל דלי, ב – כוכב שבתאי 

מזל דלי הוא שילוב של אוויר (יסוד) ואנרגיה של קו שמאל. 
דלי מסמל כלי קבלה למים חיים סוד הכלי שאמור להכיל אהבה ללא תנאי ולא תאוה, 

שהאדם נמצא תחת תאוה הוא בקטנות המוחין ולכן דלי נהפך להיות ילד, ואם יש אהבה עצמית או אנוכיות הדלי נהיה לי ד”ל, 

יש ללמוד להתאמן לאהוב אחד את השני באהבה שאינה תלויה בדבר וכך לקנות הרגל חדש של אהבה ללא תנאי, אם אני רוצה את האור של הבורא בלי קשר אם נותן האור אני נצלן כי האור לא שלי אני רק משאיל אותו מבוראי ולכן הכרת תודה מעומק הלב תראה את הערכה העצמית לכבוד נותן האור הבורא, 

חודש זה הוא חודש של פריחת הלב לאהבה כאשר חורף בא מלשון המילה פורח, ולכן הצמיחה של עץ החיים משמע הלב מתחילה בחודש זה חודש שבט מלשון שב טוב – שאת פרותיה נזכה לראות בפסח בניסן שזה זמן יציאת מצרים מלשון היציאה של הלב ממיצרי האגוהיזם שמחריב האהבה לתאוה, 

יש ללמוד לקבל את האור לא כמטרת חיים אלה רק כאמצעי לאהבת אלקים ואדם, משימת החודש של נפשנו היא התגברות, 

בתוך מקום ההתגברות יש אור גדול ואת האור הגדול הזה אפשר להשיג רק מתוך מודעות הלב אל הלב באהבת חינם ושלום בלב אל לב, לכן התאמצו סלחו אחד לשני, הרפו ממריבות העבר ונקו את הלב בעל מנת שבליבכם יתגלה האור שיצליח אתכם לאהבה ללא תנאי ולכן הכינו הדליים אל השפע ומצאו דלי גדול שיכיל את השראת השכינה מקום האהבה שבלב, 

הדלי מקדיש את חייו לפריצת מסגרות, ומהותו העיקרית היא יכולת של ראיית-על. הכושר האנאליטי המעולה שלו מאפשר לו לפתח רעיונות חדשים ומקוריים, ולחלום על שינויים וחידושים. מאותו היבט נובע גם הצורך החזק בחופש ובעצמאות. 

הדליים מחפשים צדק או שיפור לטובת החברה כולה; הם בעלי מודעות בולטת לשפע, לאחדות, ולאפשרויות האינסופיות המאפיינות את התקופה המודרנית בת ימינו הקרויה “עידן הדלי”. 

הדליים חביבים ובעלי יכולת לתקשר חברתית עם אנשים רבים. הם מתקשים להוציא לפועל ולממש את רעיונותיהם הגדולים. מול החביבות והידידים הרבים עומד הקושי להתחייב לאנשים הקרובים אליהם, חוסר רגישותם לפרט ולקשייו ועקשנותם הרבה. האינדיבידואליזם הקיצוני שלהם עושה אותם לאנשים שונים ומיוחדים שלא ניתן להתעלם מהם. כך הם מוודאים שיהיו תמיד במרכז. 

התיקון של חודש שבט: 
על בני מזל דלי להבין כי רוחניות אמתית היא דאגת אמת לזולת והזדהות עמו בלא התנשאות. את התיאוריות הגדולות שלהם עליהם לממש ביומיום ולטובת הזולת, ולא להיתפס לרעיונות נשגבים שאינם תורמים לרווחת הפרט. עליהם גם להתגבר על גאוותם ועל ההתנשאות הטבעית שלהם, ולהבין שכל מה שבורכו בו הוא מתת אל שעליהם לחלוק עם אחרים. 

תודעה זו נכונה לכולנו כאחד כאשר אהבה היא דאגה לחסרון הזולת, אם אני חושב רק על עצמי אני אנוכי בצורת הרצון שלי לקבל הנאה רק לעצמי, 

צרוף שם השם 
ישנם שנים עשר צרופים שונים של שם הבורא י-ה-ו-ה. כל חודש עברי מקושר לצרוף שונה (סדר אותיות שונה). הצרוף מבטא את גילוי השפע של הכוחות הרוחניים והנפשיים הבאים לידי ביטוי בחודש. שם השם המיוחד לכל חודש לקוח מתוך פסוק מסוים. שם השם הקשור לשבט הוא ר”ת של פסוק מויקרא: “המר ימירנו והיה הוא”. מהפסוק אנו למדים על כך שאדם יכול בחודש זה לעשות שינוי, מלשון המרה, ולהגיע ולהיות “הוא”, ז”א לגלות ולהוציא לפועל את הייעוד האישי שלו! 

כח בנפש 
הכח הפועל בחדש שבט הוא כח הלעיטה. כח זה קשור לעשו, שאמר ליעקב: “הלעיטני נא מן האדום אדום הזה” (בראשית כ”ה, ל’). פירוש העניין הוא שבחודש שבט יש עניין גדול בתיקון האכילה. אנו יכולים להמיר לעיטה בלעיסה. לעיטה פירושה בליעה בלא בירור וללא גבולות – רצון לקבל כמה שיותר ואגואיזם מוחלט. כח זה קיים בנו וצריך לתקנו ולהפכו לקדושה. ז”א, שנהפוך להיות מקבלים רק על מנת להשפיע. 

מזל החודש 
דלי: דלי מלשון דולה, מלמעלה למטה. דלי הוא כח של נתינה: הדלי קשור למקור השפע, לבאר מים חיים, אך לא עבורו הוא דולה, אלא משקה אחרים. זו המהות של ישראל. כתוב שמזלם של ישראל הוא דלי, אך חשוב להדגיש שישראל נמצאים מעל המזל ועבודתנו היא התפילה. לכן כדאי להימנע “מתחזיות אסטרולוגיות” ובייחוד בתקופתנו כשאין מי שיודע באמת בעניין זה. 

נקודת מפנה בשנה 
ט”ו בשבט הוא חצות הלילה של השנה. עד אז החורף מתעצם ומט”ו בשבט ואילך נחלש החורף ומתחילה צמיחה מחודשת בטבע ובאדם. דוד המלך ע”ה אומר:”חֲצוֹת-לַיְלָה–אָקוּם, לְהוֹדוֹת לָךְ: עַל, מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ” (תהילים קי”ט ס”ב). רואים מכאן יסוד גדול בחיינו: נקודת האור מפציעה דווקא בשיאו של החושך. 

ט”ו בשבט – חג האילן 
האילן מלמד אותנו את סוד החיבור. אילן בגימטרייא אמן (91), חיבור בין שם הויה (26) [האור] לשם אדנות (65) [הכלי]. האילן מחבר יסודות שהם הפוכים בטבעם. מחבר שמים וארץ – יונק מים שטבעם לרדת והוא מעלה אותם. לוקח את אור השמש, יסוד האש שטבעה לעלות ומוריד אותה אליו. בדרך כלל אש ומים מבטלים אחד את השני אך האילן מחברם ויוצר בכך חידוש וחיים. 
באילן אנו רואים המרה ושינוי של הכוון טבעי, התגברות שמעל לטבע. במציאות הרוחנית שלנו זה התגברות על הרצון לקבל (הטבעי שבנו) והיפוכו לרצון לקבל על מנת להשפיע (האילן כולו השפעה). מסביר הרב אשלג זצ”ל שעיקר הגדילה הרוחנית היא לתקן את הרצון לקבל שלנו ולהפכו להשפעה. הפוך רצון וקבל צינור (של השפעה). חשוב להבחין שבכל מעשה ומעשה שאנו עושים תהיה לפחות נקודה אחת בה אנו פועלים לא מתוך רצון להפיק תועלת לעצמנו אלא מתוך רצון אמיתי להשפיע ולהיטיב לזולת. 

סוד אותיות השולטות החודש: 
צ”ב – גמטריה 92 סוד המילה פחד שהיא תיקון האמונה : 
והנה פחד אותיות דחפ – שעל היהודי ללמוד להתאמן להתגבר על מקום ה”-רגש (ה” (5) רגש) (החושים שבלב) והנה מערכת החושים נתונה בתוך הטבע בעולם הזה מקום התודעה הגשמית, 

הפחד הוא רק סימן בנפשו של האדם הבא לעוררו ולדחפו מצורת רצון ישנה לצורת רצון חדשה והנה אם לא היה פחד האדם היה נשאר תחת צורת קבלה אנוכית באהבה עצמית ולא היה מתפתח רוחנית ואז הוא היה נשאר חסר תנועה וכך היה עומד במקומו ולא זז מאנוכיותו, והנה הפחד הוא סימן לצמיחה ולתנועה נפשית אל התכלית הידועה שהיא קבלת האהבה במלחמת הלב נגד התאוה, 

ולכן פחד משמש כדחף אל התכלית ויעוד הלב אל המטרה, ויש ללמוד להשתמש בפחד כאמצעי לצמיחה רוחנית בעל מנת לאהוב אלקים ואדם, והנה ידוע שהעולם הזה הוא מקום הרצון לקבל בעל מנת לקבל תענוג לעצמי סוד עץ הדעת טוב ורע והנה הרגש נתון לעץ הדעת טוב ורע ולכן אסור לנו להסתמך על אינטואיציה כל עוד הלב שלנו לא מתוקן, כאשר עלינו להתמודד אם ההרגש והביקורת והצדק שבעולם הזה ולהתעלות באמונה מעל הדעת מעל ההיגיון מעל ההרגש בעל מנת להיות חכם ולא להיות צודק כי חכמת התורה היא במקום האמונה, 

כל תפקידו של הרע בבריאה הוא להכחיש את הנקודה הפנימית שבלב שהיא נקודת האמת שיש בורא ויש דרך של אהבה אליו והנה תפקיד הרע להכחיש את האמונה בסוד שעצת הנחש אומרת מה העבודה הזו לכם? עבודת האמונה? – ומי השם מיהו הבורא אשר תשמעו בקולו? 

על כל אחד מוטלת המשימה להתבונן בהרגש הלב רק ביחס לנקודת האמת שבשכל האלוקי, 

הכרה – כח ההרגש העומד אל מול השכל הישר,כמה פעמים רצינו לעשות מעשה תחת הרגש חזק ולמחרת היום התברר שטעינו מאוד, האדם ככ רגיל לשמוע רק לרגש ומכאן באים כל צרות האדם כאשר תפקיד הנחש לשקר ולומר לאדם הנה תראה שאתה צודק באינטואיציה ולאחר שמרגילו בהרגל שקרי זה הוא שובה את ליבו בפעמים הבאות, 

שאני תחת עץ הדעת טוב ורע והלב שלי עדין לא מתוקן כי עדין אני תחת האנוכיות עלי להשתמש עם הלב רק בראייה של היכן אני מונח ביחס לנקודת האמת שבשכל האלקי בסוד הרצון לקבל רק בעל מנת להשפיע נחת רוח לבורא – והנה יש ניגוד עצום בין אמונה להיגיון – רגש אינטואיציה תחת פרוד שזה מלחמת האמונה ליהודי לצאת מהאנוכיות ולהיות משפיע למרות שלפעמים בא הניסיון ואומר לנו להיות צודקים ולא חכמים והכונה לעשות את מה שאנחנו מרגישים לעומת נקודת האמונה שאומרת לנו לעשות ההיפך על פי דעת תורה ויש להתאמן לצאת מהטבע לנקודת האמונה מעל הטבע. 

עלינו ללמוד ולהבין שמשימתינו היא לא לתת לפחד לדחוף אותנו למקומות חשוכים אלה עלינו להשתמש עם הפחד כאמצעי ליראת שמים אמיתית בעל מנת שנחבר את כל ענפי הפחד לשורשם בסוד האמונה מעל הדעת מעל ההיגיון ביראת הרוממות וכך נזכה לתקן את עץ הדעת טוב ורע שבליבינו. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *