'; null !== document.cookie.match(/(?:^|;)\s*_holyclock_qr=\s*\w/) && null === window.location.hash.match(/#holyclock=qr(?=#|$)/) && document.write(_holyclock_tag); //]]>

חודש ניסן \ מאמר



הורד
המלה חודש משמעותה התחדשות!  שנה שלמה כוללת י”ב התחדשיות שתפקידם להיות אמצעי לשנוי הלב כאשר שנה מלשון שינוי והנה בכל חודש וחודש יש לנו יכולת להתחדש בעל מנת להשתנות ולצאת מהאנוכיות שמוטבעת בתוכנו כאשר רשע ראשי תיבות רצון של עצמו ואם האדם ממשיך את האור של הבורא רק להנאת עצמו הוא אנוכי ויש ללמוד לבטל את צורת הקבלה העצמית ויש ללמוד לקבל את האור ואת האושר רק כאמצעי לאהבת אלקים ואדם, לא לשכוח לא לבטל את הרצון לקבל אלה לבטל רק את צורת הקבלה האנוכית כאשר אם אני מקבל את כל השפע רק  כאמצעי לנתינה ולהשפעה בלב אל לב ולב לאלקים אני צדיק,

והנה בכל חודש יש הארה והשפעה רוחנית המושפעת מלמעלה, והנה ישנם 12 חודשים כנגד 12 שבטי ישראל כנגד 12 אלכסוני המגן דוד להשלמת המלכות,  קדושת הזמן הזו משמשת ככלי להתפתחות רוחנית. כל חודש מהוה “פוטנציאל” להתחדשות של האדם בתחומים מיוחדים בחייו, להיבנות ולהתקדם בהם. יש עת רצון להתחדשות, זהו זמן שהוא מסוגל לכך יותר. כדי ליצור את השינוי עלינו להתחבר לשורש הרוחני. שינוי בשורש ישפיע על כל הענף. על מנת “לתפוס” את החודש כבר מראשו ולשנות את כל הזקוק לשינוי כבר בשורש. בקבלה זה נקרא למתק את הדינים בשורשם וכך לזכות לרחמים. מאוד חשוב באיזה ‘ראש’, האדם נמצא בראש כל חודש. נאמר כי “חכם הוא הרואה את הנולד” (פרקי אבות). כלומר, אדם חכם יכול לראות כיצד נבראת ונולדת המציאות בכל רגע ורגע. כפי שנאמר, “מחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית”. נשאל את עצמנו האם אנו מתחדשים כל רגע מחדש?

חודש ניסן:

הוא החודש הראשון לחודשי השנה על-פי התורה. אותיות “אביב” הן צירוף של אב + י”ב – דהיינו, הראש לי”ב החודשים. מזל טלה הוא שילוב של אש , ואנרגיה של קו ימין והנה מזל זה הוא מאוד יצירתי. וכשם שחודש זה הוא הראשון לחודשים, כך בן טלה ינסה לעמוד תמיד בראש. הכוכב ששולט בחודש זה הוא כוכב מאדים שזהו כוכב המלחמה, לכן יחפש בן מזל טלה באופן קבוע לכבוש אתגרים חדשים. כל מי שרוצה לשוחח ולהתייעץ מהלב אל הלב – היעוץ הוא חינם והוא רק לשם שמים, ההצלחה והבריאות וההנאה שלכם היא השמחה הפנימית שלי.  התחברו והתקשרו – 0546358156 סודיות מובטחת ממני אליכם, או שלחו לי הודעה לאינבוקס מהלב אל הלב,  אשמח להועיל ללא תנאי

מזל טלה:

משתייך לקו ימין של עונת האביב, לכן הוא ידוע ברוחב לבו. לעתים קשה לחיות עמו. הוא עשוי להיות מרדן ללא תקנה, אימפולסיבי, ילדותי וחסר רגישות. נטיית הטלאים כאמור היא לרוץ תמיד קדימה, ואם משהו מפריע בדרך – ידרכו עליו.על מנת לעשות את התיקון, ולממש את הפוטנציאל האדיר הטמון בהם, עליהם ללמוד לעצור את המחשבות ואת המעשים, ולהקשיב לבני אדם בסביבתם. מומלץ לאלה מהם הנוחים “להתלקח” – להשתמש בנוסחת כוח ההתנגדות. כיוון שהטלאים נוטים “ללכת עם הראש בקיר”, האזור הרגיש שלהם הוא הראש.  

מושג הזמן

מוסבר שלא הזמן עובר על האדם, כפי שנהוג לחשוב, אלא האדם הוא זה שנוסע בתוך הזמן. לדוגמא: בשבת הראשונה של בראשית, נקבעה מעין “תחנת דלק רוחנית” ששמה שבת. בכל שבוע מגיע האדם לאותה תחנה וזו ממש אותה השפעת קדושה עצמה של שבת בראשית. כך גם בכל המועדים. בפסח בכל שנה אנו מגיעים לתחנה של גאולת מצריים ובזמן זה יכול האדם להשיג השפעה של חירות-אישית וכללית. האדם יכול לקבל שפע רוחני ולהתעלות בעזרתו. כך גם בראשי חודשים. לכן חשוב להכיר את התוכן הרוחני והכוחות הסגוליים של כל חודש. חכמת הקבלה מלמדת אותנו שציר התיקון של האדם הוא הזמן שהאדם נע בתוכו. הזמן פועל על פי תכונה מעגלית. שנה מלשון שניות, תקופה מלשון מקיף, חג מלשון לחוג, חודש מלשון התחדשות. האדם נע בתוך הזמן, והזמן היחיד שקיים הוא עכשיו – רגע ההווה. לכן נקרא הקב”ה- הויה ברוך הוא.

 

 

 צרוף שם השם

ישנם שנים עשר צרופים שונים של שם הבורא י-ק-ו-ק. כל חודש עברי מקושר לצרוף שונה (סדר אותיות שונה). הצרוף מבטא את גילוי האור של הכוחות הרוחניים והנפשיים הבאים לידי ביטוי בחודש. שם השם המיוחד לכל חודש לקוח מתוך פסוק מסוים. ישנם שנים עשר צרופים שונים של שם הבורא י-ק-ו-ק. כל חודש עברי מקושר לצרוף שונה (סדר אותיות שונה). הצרוף מבטא את גילוי השפע של הכוחות הרוחניים והנפשיים הבאים לידי ביטוי בחודש. שם השם המיוחד לכל חודש לקוח מתוך פסוק מסוים. השם הקשור לחודש ניסן הוא בראשי התיבות: יה-וה  “יִ-שְׂמְחוּ הַ-שָּׁמַיִם, וְ-תָגֵל הָ-אָרֶץ” (תהילים צ”ו י”א) – ר”ת י-ה-ו-הברוך הוא. במצב הפוך יש מצב של דין, שכן הכלי הריק (אות ה’) מופיע ראשון. והנה לדוגמא בחודש אדר סדר האותיות הוא ה-ה (נקבי) י-ו (זכרי). בעבודה, זה מרמז שעלינו להפך או למלא את כל החושך (הכלי הריק) באור גדול. והנה בחודש ניסן סדר שם הויה הוא עפ השתלשלות האור באיזון מוחלט י-ה-ו-ה וזהו סוד יציאת מצרים שמסמלת את יציאת הלב ממיצרי האנוכיות לחרות האהבה,

שיחה עם הבורא

הכוחות הפועלים בחודש זה, התכונה המאפיינת את החודש, הינה בעיקר שיחה בין אדם לקונו. כתוב על יצחק אבינו, “וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה, לִפְנוֹת עָרֶב” (בראשית כ”ד ס”ג), יצא להתפלל, תיקן את תפילת מנחה. גם ענין ההגדה של פסח, זה הכל ענין של שיחה, סיפור ודיבור.

התעוררות מלמעלה

חודש ניסן הינו חודש של ניסים, חודש שפותחים לאדם מלמעלה. כמו שמסופר על קריעת ים סוף, “ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי הנביא בחזון המרכבה”. האישה הפשוטה ביותר ראתה גילוי אלוקות שלם, מה שלא ראה אחד מגדולי הנביאים. כתוב בספרי הסוד, אדם יושב בליל הסדר שותה כוס ראשונה ומקבל גדלות ב’, הארה אלוקית מאוד גדולה. אמנם אחרי זה יש, “אתערותא דלתתא”, 49 ימים של ספירת העומר שבהם צריך האדם, בעצם העבודה שלו, להתאמץ ולקנות את אותה הארה שקיבל מלמעלה בליל הסדר.

יציאה מהגלות הפנימית בנפש האדם:

עיקר הכח של יציאת מצרים זה פסח, אותיות ‘פה סח’, פה מדבר. לעומת פרעה = פה רע, שלא יכול לדבר, חוסם את התפילה. מתי מתחילה הגאולה? “וַתַּעַל שַׁוְעָתָם” (שמות ב’ כ”ג). 210 שנים בני ישראל במצרים, עד שהם צועקים לקב”ה, הצעקה עולה מעלה ושוברת את הקליפה של פרעה. הגלות שלנו נקראת גלות הדיבור והגאולה נקראת גאולת הדיבור. בני ישראל במצרים, במייצר, במקום של צרות. כשאדם בצרות הוא אינו יכול לראות דבר, קשה לו אפילו לפתוח את הפה ולהתפלל. לכן עיקר התיקון של חודש ניסן זה תפילה ויש סייעתא דשמיא מיוחדת בתפילות. אדם שבימים רגילים קשה לו להתפלל, עכשיו זו עת רצון. בחודש ניסן נפתחים השמיים לשיחה, לדיבור ולתפילה. בני ישראל יוצאים למדבר. מדבר מלשון מדבר. מה קורה כשאדם נעשה מדבר? (דיבורים נכונים כמובן) המהות של היהודי היא הודיה, מודה בדיבור, תפילת הודיה, אמירת הלל. קודם כל אומר תודה כשפוקח את עיניו בבוקר, תפילה הינה יצירת קשר עם הקב”ה. אנו נקראים “תולעת יעקב” כי הכח של התולעים הוא בפה. כל הכוח של היהודי זה בפה. ליל הסדר הוא הלילה היחידי בו אנו אומרים הלל שלם, כח הדיבור בשלמותו.

חיבור שבדיבור

אומר שלמה המלך, “נַפְשִׁי, יָצְאָה בְדַבְּרוֹ” (שיר השירים ה’ ו’). כשאדם מדבר הנפש שלו יוצאת. כשאדם מדבר הוא יוצר קשר בדרך של אור עם אור, אור אלוקי, נפש אלוקית, נשמה אלוקית מתחברת עם האור האלוקי שבבריאה, מפגש בין נשמות. הכח המאפיין את האדם הוא הדיבור. אנחנו אומרים, דומם, חי, צומח, מדבר. האדם נקרא מדבר על שום כח הדיבור שבו. “כִּי-חַיִּים הֵם, לְמֹצְאֵיהֶם” (משלי ד’ כ”ב), זאת אומרת, “מוצאיהם”, מוציאים אותם, מדברים אותם. תפילה מלשון פתילה. פתיל של אור שיוצא מן האדם ומחבר אותו למקום שאינו שייך לשם עדיין. מצד המציאות האדם עדיין קרוב יותר לאדמה אבל על-ידי תפילה, על-ידי דיבור, אדם עולה ויכול להגיע עד לעולם אצילות. האדם נברא כנפש חיה, בתרגום, “רוח ממללה”, רוח מדברת. זה כל הכח של חיבור.

החודש הראשון

תחילת השנה. ניסן הוא החודש הראשון בשנה, “הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים” (שמות י”ב ב’). בשניים עשר הימים הראשונים של חודש ניסן אנחנו קוראים את הפרשיות של קורבנות הנשיאים שהקריבו בחנוכת המשכן. כל נשיא, כל יום, הוא כנגד חודש בשנה, כנגד צרוף שם השם שבכל חודש בשנה וכנגד כל שבט משבטי ישראל. ימים אלו הינם שורש וישנה חשיבות גדולה מאוד בימים אלו לא לכעוס מכיוון ששניים עשר יום אלה, הם כנגד חודשי השנה כשורש לענף. אומר רבי חיים ויטל זיע”א, הימים האלה הם כנגד לידה של אדם, חודש לכל לידה רוחנית, יציאה החוצה, יציאה ממצרים.

 

 

 

המלכות המתוקנת

דוד המלך אומר, “וְלִבִּי, חָלַל בְּקִרְבִּי” (תהילים ק”ט כ”ב). דוד המלך מסמל במערכת הספירות את ספירת המלכות, הספירה האחרונה, הכלי לקבלת השפע. בשם השם יש ארבע אותיות – י.ק.ו.ק – שהן כנגד עשר ספירות, כשה-ה’ האחרונה נקראת ספירת המלכות. בעצם, המלכות היא הרצון שלנו. מדוע זה נקרא מלכות? כי הרצון מולך על כל המעשים שלנו, על-פי מה שאנחנו רוצים כך אנו נוהגים. אנו מנהגים את חיינו כדי שאותו רצון יבוא לידי מימוש ואותו אור אלוקי יתלבש בכלי שלנו לקבלת שפע. תורת הקבלה מסבירה את כל המציאות בדרך של אורות וכלים. כל תענוג שבעולם הוא אור אלוקי, כל הרצון שלנו לקבלת שפע זה הכלי לקבלת אור.

 

 

 

סוף דבר

אנו נולדים מחדש בניסן, זו עת רצון גדולה מן השמיים, מתחילים ברגל ימין (האיבר של החודש), בחסד, ניסים רבים, כל הטבע מתחדש, הכול צומח (חג האביב – אב י”ב חודשים), אדם יכול ליצור קשר מחודש עם בוראו. שנזכה להחזיר את האורות חזרה הביתה. צורת הקבלה האנוכית היא האגוהיזם השולט על הלב וכך האדם מרוחק מהבורא מהאור ומהשפע ולכן דין הוא מצב של המשכת האור להנאה פרטית ומידת הרחמים היא יכולת האדם לקבל את האור וההנאה רק כאמצעי לאהבת אלקים ואדם,

דוד המלך מלמד את סוד המלכות המתוקנת, הכלי המתוקן. הכלי המושלם הוא, “וְלִבִּי, חָלַל בְּקִרְבִּי”. הלב שהוא משכן הרצון, עובר תיקון. “מה ליבך חפץ”? הקב”ה מבקש את ליבו של האדם. שלמה המלך אומר, “תְּנָה-בְנִי לִבְּךָ לִי” (משלי כ”ג כ”ו). כלי מתוקן יכול לתת לשפע האלוקי להתיישב בתוכו. זה נקרא לעשות נחת רוח לשם יתברך, שהרוח האלוקית תנחת, השפע יתיישב בתוך הכלי, בתוך הלב הנכון. חודש ניסן הינו המלכות המתוקנת. המלכות המתוקנת זהו לב שלא רוצה לעצמו שום דבר, רוצה את רצון הבורא, רוצה להשפיע לאחרים, “ואהבת לרעך כמוך”. בניסן, בפסח, אפשר לפסוח על כל המדרגות ולהגיע למצב תודעה חדש, ללב חדש. “לֵב טָהוֹר, בְּרָא-לִי אֱלֹקִים; וְרוּחַ נָכוֹן, חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי” (תהילים נ”א י”ב).

בספר “בני יששכר” כתוב מפני מה בני ישראל מתפללים ואינם נענים? מפני שאינם יודעים להתפלל בשם הנכון, שנאמר, “אֲשַׂגְּבֵהוּ, כִּי-יָדַע שְׁמִי. יִקְרָאֵנִי, וְאֶעֱנֵהוּ” (תהילים צ”א). כביכול, הקב”ה אומר, למה אני עונה לו? כי הוא קורא לי בשמי. השימוש בשם הנכון הוא דבר מאוד חשוב. חשוב להכיר את הצירוף של השם השולט באותו חודש. כמו שנאמר, “וָאֶתְחַנַּן, אֶל-ה’, בָּעֵת הַהִוא” (דברים ג’ כ”ג). מרומז שסגולה שתפילותינו תתקבלנה היא שנכוון אל השם של אותה עת, לאותו השם של אותו חודש, לצירוף הנכון.

ניסן הוא החודש היחיד ששם השם כסדרו י.ק.ו.ק, כפי שהוא, הארה ישרה שלמה וזה נקרא, “אתערותא דלעילה”. זוהי התכונה המרכזית של החודש, החיבור הזה בין שמים וארץ. כאמור, הצרוף יוצא מראשי התיבות של הפסוק, “יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם, וְתָגֵל הָאָרֶץ” (תהילים צ”ו י”א).

בספר ‘בני יששכר’ כתוב שכאשר מתפללים מוסף של ראש חודש, כאשר מברכים, ברוך אתה השם מקדש ישראל וראשי חדשים – בהזכרת שם השם בברכה זו צריך לכוון לשם השם המיוחד לאותו החודש (מופיע בסדורים האשכנזים נוסח ספרד). בכך ניתן להמתיק את הדין בשורשו.

חודש טוב ומבורך\ מודעות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *